10492272_10154274118390123_8414440546315182163_n

Ihana ryhmä & suomalaisuus!

Minun on ihan pakko kirjoittaa tästä Kierrätysideoita- ja ohjeita ryhmästäni. Minusta ryhmän jäsenet ovat kerrassaan hurmaavia. Ja nyt varmasti moni kysyy, että miten niin ja miten he eroavat muiden ryhmien jäsenistä. Eivät varmasti mitenkään eroa, mutta kun usein suomalaisista sanotaa, että ovat omissa oloissaan ja nyrpeitä, niin tämän ryhmän osalta olen kyllä aivan eri mieltä! Pakko laittaa tähän kirjoitukseen myös muutama aivan mahtava toteutus (ryhmästä otettuja). Lisään sukunimet, jos tekijät antavat siihen luvan.

Veeran oksataulu

Minusta on vain niin mukavaa miten monet uskaltavat pyytää idea-apua ja kuinka moni siihen tarttuu kiinni, ja heittää omia ideoitaan kehiin, ja kuinka usein ideat muuttavat muotoaa mitä erilaisemmiksi, kun näkökulmia on useita! Hurmaava on sana, joka minulle tulee mieleen tästä prosessista. Ei vaan se, että vanhat tavarat ja asiat saavat uuden elämän, ja maapallo kiittää, niin uskon vahvasti, että myös ryhmäläisille tulee mukava olo, kun muut ideoivat avuksi.

Teijan kirjalaukku

Olen asunut monen monta vuotta ulkomailla ja tavannut mitä erilaisimpia ihmisiä monista eri kulttuureista. Olen siinä vuosien mukaan muovautunut näiden kulttuurien kasvattamaksi, ja yhtä asiaa kuulen erittäin usein:

“Et vaikuta yhtään suomalaiselta.”

Miten tuo pitäisi ymmärtää? Se aina tulee mieleeni ja sen aina kysyn. Minua on kiinnostanut tietää, että millaisin suomalaiset sitten muiden näkökulmasta oikein ovat. Vastaukset ovat yleensä aina sisältäneet adjektiiveja kuten omissa oloissaan viihtyviä, sulkeutuneita, hiljaisia ja kaukaisia. Tietenkin olen iloinen, että noita ei itseni kohdalle yhdistetä, mutta uskallan myös sanoa, että nuo ovat kaukana siitä millaisia suomalaiset ovat. Jos katsoo tämän ryhmän jäseniä, niin sen perusteella suomalaiset ovat avoimia, idearikkaita, auttavaisia ja “lähellä olevia”.

Teijan klipsilamppu

Mitä kauemmin itse asun ulkomailla, niin sitä enemmän suomalaisuus minust akumpuaa. Huudan jo kaukaa kielen perään (jotta se ei vain koskaan katoaisi), kävelen arvojemme takana (satun rakastamaan järjestelmällisyyttä mitä ehkä kaikki eivät Suomesta hahmota, mutta kun asuu muissa maissa, niin se tulee hyivn selkeästi esiin Suomen kohdalla) ja rakastan miten loogisesti asiat Suomessa hoituvat (jälleen, en itsekään sitä hahmottanut ennen kuin olin 10 vuotta Suomesta poissa). Kun 17-vuotiaana lähdin kohti Austraaliaa ilman perhettä tai ystäviä, niin olin onnea täynnä, kun pääsin kauas Suomesta. Päämääränäni oli pysyä poissa loppuelämäni. Syitä oli monia, päällimäisenä teinin kuva maasta ja vahvemmin kuva siitä mitä muualla on. Nyt 13 vuotta myöhemmin, asuinmaana Ruotsi, voin sanoa, että sinne Suomen nurkkiin se tieni tulee johtamaan, ja toivottavasti sieltä töitä vajaan kahden vuoden kuluttua irtoaa.

Sadun joulukalenteri

Niin ne asiat muuttuvat, mutta onneksi jotkin pysyvät samoina, ja sitä toivon Kierrätysidoita- ja ohjeita ryhmänikin kohdalla tapahtuvan. Itse ainakin tulen niin positiiviselle tuulelle, kun luen kommentteja ja katson kuvia mitä idearikkaimmista toteutuksista.

Annen sohva

Kiitos siis teille, kun jaksatte puhaltaa niin hyvin yhteen henkeen!

– Laura

4 thoughts on “Ihana ryhmä & suomalaisuus!”

  1. Minäkin olen ihan koukuttunut FBn ryhmään. Minulle myös kommentoitiin Lontoossa asuessani epäsuomalisuuttani, vaikka ylpeys monesta asiasta Suomessa koheni siellä asuessani. Tänne kun nyt vielä on nyt rantautunut lisää kultturien kirjoa, on moni asia hyvin täällä!

    Liked by 1 person

    1. Voi miten kiva kuulla! Ajattelinkin seuraavaksi tehdä pienen postauksen näistä kulttuurieroista. Osaksi siksi kun olen niitä ympäri maailmaa kohdannut, ja osaksi sen takia, kun sitä juuri nyt opiskelen. Ja kyllä, se on jännää miten silmät avautuvat, kun vähän lähtee kauempana käymään🙂

      Like

  2. Olen aivan samaa mieltä!🙂 Ja ihana kuulla, että ryhmä on ollut positiivinen kokemus! Pitääkin väsätä uusi kirjoitus, kun olen pohtinut kierrätystä ja kouluja, mutta siitä lisää heti kun saan kirjoitelmat aikaiseksi – toivottavasti jo viikonlopun aikana🙂

    Like

Leave a Reply

